איך מנעתי תאונה קטלנית (או - מה בין צוואה ליפוי כח מתמשך)

במשרדי יושב אלמן בפגישה לעריכת יפוי כח מתמשך. הוא מספר לי על שלושת ילדיו האהובים. תוך כדי תיחקורו על ידי הוא גם מתגאה בצוואה שערך מכבר, בה דאג ל"סידור" של שלושתם.                                                                                                      
אני ,כמובן, מבקשת לראות את הצוואה לשם קבלת התמונה המלאה ורואה שללקוח 3 דירות ושהוא ציווה אותן בצוואתו, ממש שמית - כל דירה לילד. לכאורה, על פניו, צוואה תקינה.
אלא מה?! הלקוח מבקש באותה נשימה שארשום כעת ביפוי הכח המתמשך ,שהוא מורה למיופה כוחו למכור בעתיד את אחת משלוש דירותיו, לצורך מימון שהותו בבית אבות יוקרתי.

תגידו, גם לכם נדלקו אורות אדומים?! גם אתם שמעתם את חריקת הבלמים?! גם אתם עצמתם את עיניכם בבהלה למראה התאונה הפטאלית, העומדת להתרחש מולכם?!
אם גם לכם נעתקה הנשימה והחסרתם פעימה, זאת אומרת שאתם עירניים מספיק כדי להבין שעומדת להתרחש פה תאונה משפטית קטלנית מהדרגה הראשונה.
אך אם לא הרגשתם את הסערה המתקרבת ולא הבנתם על מה המהומה (וגם אם כן) – מוטב, לטובתכם, שתמשיכו לקרוא.

ובכן, אני שואלת את האלמן: אמור בבקשה, לפי תכניותיך ביפוי הכח המתמשך תמכר דירה אחת מתוך השלוש, ומה יעשה זה אשר ציווית לו בצוואה אחרי  120 את אותה דירה ספציפית? מה יירש אותו ילד שלך אחרי 120? האם לקחת בחשבון מצב בו שני ילדיך האחרים ירשו את הדירות שייעדת להם ואילו השלישי ישאר בלא כלום כי הדירה, שיועדה לו, כבר נמכרה?
משתרר לרגע שקט במשרד, האיש נאלם דום. הוא תופס את ראשו ואני שומעת בדמיוני את 'האסימון יורד' אצלו. באמת, לא חשבתי על זה, לא התכוונתי... האיש ממלמל.

חשבתי לעצמי: בטוחה שלא התכוונת ושלא חשבת על כך אך עשית נכון ופנית ליעוץ משפטי.
ואכן בשביל זה פונים ליעוץ לעו"ד, בעל מקצוע מנוסה, כזה שאמון על ראיית המקרה, גם בראיה לפרטים וגם בראיה הוליסטית. איש מקצוע שהיעוץ שלו אינו נקודתי אלא כוללני. יעוץ שעולה בקנה אחד ובהתאמה לכל שאר המסמכים, ההתחייבויות והרצונות של הלקוח שנעשו לפני כן והמתוכננים לעתיד . והכל מבלי שיסתרו זה את זה.

בודאי שצריך לבחון גם את הצוואה יחד עם יפוי הכח המתמשך שעושים. בודאי שמומלץ לערוך צוואה (אם אין) באותה כפיפה יחד עם יפוי הכח המתמשך. אסור שתהיינה התנגשויות שכאלה בין שני המסמכים הללו! חבל על עוגמת נפש שתגרם ועל התהום שעלולה להפער במשפחה, אם לא ישימו לב בתכנון מראש לענינים אלה.
פה אין מועד ב' ואת הנעשה אין להשיב.

מובן שייעצתי ללקוח להחליף מיידית את צוואתו בחדשה כדי שתדור בכפיפה אחת עם הוראותיו ביפוי הכח המתמשך (למכור, במקרה הצורך, אחת מדירותיו למימון בית אבות).
וכך במקום מה שיכול היה להסתיים בפיאסקו – נגמרה הפרשה בסוף טוב הכל טוב. תכניות הלקוח השונות נערכו באופן שיעלו כולן בקנה אחד: גם רצון הלקוח לגבי עתידו שלו לעת זקנה יתממש וגם איש מילדיו לא יקופח ולא ינושל מהירושה. משפחה שלמה ניצלה.
היה צריך רק לשים לב למהמורה, להקדים תרופה למכה ולתכנן נכון ונבון את ניהול והנחלת הרכוש המשפחתי.

ומה הפתרון ההוליסטי והמיוחד שהטמעתי בצוואה החדשה, שערכתי ללקוח? נו, טוב... זה כבר ענין לכתבה אחרת. :-)   


***אוקטובר 2019 - מבוסס על מקרה אמיתי, הפרטים שונו, כמובן, לשמירה על חסיון עו"ד לקוח.